čtvrtek 10. ledna 2013

"Máte tady toho málo!"

Nedávno se do naší školky přišla podívat maminka, která uvažuje o umístění svého dítěte právě k nám. Pozvali jsme ji dál a ukázali prostory, kde děti tráví svůj den. "Máte tady toho málo!" zkonstatovala a myslíme si, že se rozhodne pro jiné vzdělávací zařízení.

Jak tedy vypadá školka, ve které se děti učí metodou Marie Montessori?
Určitě si nepředstavujte prostory přeplněné hračkami. Nenajdete tu haldy panenek Barbie, ani růžové plastové kuchyňky, dokonce ani lákadla z televizních reklam. Nemáme ani krabice, ze kterých přepadávají autíčka, stavebnice nebo plyšáci.

V Montessori školce najdete připravené prostředí, které vnímá senzitivní období každého dítěte. Na otevřených policích, které respektují výšku dítěte (a dítě si z nich kdykoli může bez pomoci dospělého cokoliv vzít) jsou na přesných místech umístěny pomůcky z praktického života (přesýpání, zalévání, navlékání), matematiky, smyslového vnímání, jazyka a kosmické výchovy (zkoumání života, světa kolem nás).

Dítě pro svou práci využívá koberečky, které nahrazují pracovní místo ("stůl na zemi"). Každý tedy vnímá pracovní prostor svůj i druhého, respektuje ho a využívá pro svou práci.

Děti jsou vedeny k tomu, že si samy mohou vybrat, CO budou dělat, KDY to budou dělat, KDE budou pracovat a S KÝM. Neznamená to ovšem, že ve školce vládne anarchie. Vůbec ne. Naopak - děti se učí rozhodování, zodpovědnosti a spolupráci. Musí vždy dokončit to, co začaly. Teprve pak mohou jít pracovat s jinou pomůckou.


Co když už dítě všechny pomůcky zná?
Je úkolem učitele poznat dítě, podat mu pomocnou ruku, když je potřeba a nabízet stále nové a nové podněty v závislosti na individuálním vývoji.

Pomůcky Marie Montessori jsou neuvěřitelně pestré, kvalitní a variabilní. Každé dítě si proto může najít tu, která mu právě pro daný okamžik vyhovuje. Navíc je pravidelně obměňujeme a vymýšlíme nové tak, aby splňovaly principy Montessori pedagogiky (práce s chybou, samostatná kontrola atd.). Inspirujeme se hlavně ve společnosti Montessori Česká republika, ale i v zahraničních školách a předškolních zařízeních.

Ale zpět k "naší" mamince. Setkáváme se poměrně často s tím, že rodiče hodnotí kvalitu školky podle toho, kolik hraček v ní je, jak často se jezdí na výlety a kolik divadelních představení se stihne za měsíc. Montessori školka to má nastavené jinak. Nám záleží na tom, aby se u nás děti cítily dobře, svobodně a samostatně. Aby vnímaly to, že jsou respektovány takové, jaké jsou. Aby vědomě a nadšeně poznávaly svět kolem sebe a měly rády sebe i své okolí. Aby měly radost z toho, co dokázaly. A k tomu nejsou potřeba ani haldy panenek, ani autíček. "Těch krámů mají doma dost," prohlásila onehdá jedna maminka.

Ostatně, přijďte se k nám někdy podívat - a uvidíte sami...

Žádné komentáře:

Okomentovat